Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر گل اختر بذر گل اختر

گل و گیاه ظرافت

گل اختر

گل اختر

گل اختر گونه از گياهان گلدار از جنس Canna است. اين جنس داراي نوزده گونه است. اين گياه از خانواده Cannaceae بومي مناطق استوايي است ولي امروزه در بيشتر مناطق نيمه گرمسيري و معتدل جهان كشت مي‌شود و ارزش زينتي دارد. اين‌گونه داراي شاخ و برگ‌هاي بزرگ و زياد مي‌باشد و به عنوان يك گياه باغي تبديل شده است. نام گل اختر از كلمه سلتيكي آمده و مشتق شده از نيشكر يا ني است.

خصوصيات گياه‌شناسي

از نظر انواع گل اختر بوته گل اختر به بلندي ۷۰ تا ۱۲۰ سانتيمتر با برگ‌هاي خيلي پهن سبز يا سبز مايل به ارغواني است كه از ميان آن ساقه‌هاي متعدد كه منتهي به چندين گل درشت يا خيلي درشت به رنگ‌هاي زرد، قرمز، سفيد، زرد، ابلق ، زردآلويي، زرد طلائي، خال خال يا راه راه مي‌شود بيرون مي‌آيد. آن‌ها مي‌بايست حداقل ۶ تا ۸ ساعت از نور خورشيد به‌طور متوسط در طول تابستان بهره ببريد. گل اختر را يكي از غني‌ترين منابع نشاسته در جهان مي‌دانند.

ريشه گل اختر به شكل ريوم بوده (ريزوم اندامي است كه مواد غذايي ساخته شده در برگ را در خود ذخيره مي‌كند و هر بار كه قسمت هوايي به هر دليل از بين برود گياه مجدداً به كمك مواد ذخيره‌اي ريزوم رشد مي‌كند اما اگر چند بار اين عمل يعني حذف بخش خوابي تكرار شود ذخيره ريزوم هم تمام شده و گياه كلاً نابود مي‌شود) و داراي برگ‌هاي پهن و سرنيزه‌اي به رنگ سبز - ارغواني و بسيار جذاب است كه پس‌زمينه خوبي براي گياه علفي زينتي كه داراي برگ‌هاي شمشيري هستند به شمار مي‌رود.

شرايط محيط رشد و نگهداري

گل اختر نياز به مكان آفتابي، خاك سبك و غني از مواد آلي كه مرتباً مرطوب نگهداشته شده دارد و بهتر است با كود مايع تقويت شود. در اوايل زمستان كه برگ‌هاي گياه خشك و سياه شدند ريزوم ها را از خاك درآورده و آن‌ها را در مكاني خنك درون كمپوست كمي مرطوب نگهداري مي كنند تا چروكيده نشوند. ريزوم ها را در بهار مي‌توان در هواي آزاد كاشت.

گل اختر داراي گل‌هاي متعدد به رنگ‌هاي مختلف است و براي حاشيه كاري و تشكيل تپه گل‌ها يا تك كاري ميان تپه گل يا چمن‌زار قابل‌توجه است . كاشتن اقسام اصلي و اوليه اين گل امروز تقريباً متروك شده و فقط آن‌ها را يا نزد اشخاصي كه مجموعه اي از اقسام مختلف آن را دارند يا در گلكاري هاي درجه دوم و سوم ميتوان ديد، چون گياه اختر طاقت سرماي زمستان را در مناطق سرد و معتدل ندارد به‌مجرد شروع اولين سرما و يخبندان بوته‌هاي آنرا سرما زده برگ‌ها در حالت سبزي پلاسيده و خراب مي‌شوند ، همان زمان بايد ساقه‌هاي آن را از سطح زمين بريده ريشه‌هاي بوته را كه ساقه زيرزميني گوشتي است از خاك بيرون آورده دو سه روز آن‌ها را در محل سايه و هواگير در معرض هوا قرار داد تا رطوبت زيادي خود را از دست بدهند ، سپس آن‌ها را در زير زمين يا انبار خشك و گرمي كه محفوظ از يخ زدن باشد زير ماسه خشك بگذارند .

گل اختر

تكثير گل اختر

پياز گل اختر را در ناحيه كرج آبان ماه از خاك دراورده در محلي كه از سرماي شديد مصون باشد تا آغاز فصل بهار سيلو مي‌كنند برگ‌هاي پهن اختر در اطراف ساقه گل دهنده كه تا ۵/۱ متر رشد و نمو مي‌كنند به‌تدريج در بهار ظاهر مي‌شوند و در تابستان خوشه‌هاي درشت گل اختر به رنگ‌هاي گل اختر قرمز، گل اختر نارنجي، گل اختر زرد، گل اختر بنفش، گل اختر پرگل، گل اختر ابلق  و غيره نمودار مي‌شوند.

راحتترين و بهترين روش نگهداري و انبارداري ريزوم هاي گل اختر به اين صورت است كه ريزوم ها را از ۲۰ سانتيمتري سطح خاك قطع كرده (به دليل آسيب و بيماري‌هاي قارچي ناشي از آن، بالاتر از ريزوم قطع مي‌كنند) و سپس يك گودال به عمق ۷۰ سانتيمتر تا يك متر حفر كرده و داخل آن را ماسه مي‌ريزيم (ماسه قبلاً با قارچ‌كش مخلوط و خشك شده باشد) بعد ريزوم ها را داخل گودال مي‌گذاريم بايد توجه داشته باشيم گودال در محل آبگير قرار نداشته باشد تا آب باران وارد آن نشود بهتر است روي آن را پلاستيك بكشيم.

گل اختر

بخش مناسب براي تكثير گياه اختر يك ريزوم بسيار جوان، فعال و مرتب در حال جوانه زدن است بنابراين مي‌توان با قطعه كردن ريزوم كه يك يا چند جوانه داشته باشد گل اختر را تكثير گردد. ازدياد گل اختر از طريق تقسيم در فصل بهار و كاشت بذر گل اختر در فصل زمستان در دماي ۲۰ درجه سانتي‌گراد يا بيشتر امكان‌پذير است. چون گياه اختر طاقت سرماي زمستان را در مناطق سرد و معتدل ندارد به‌محض شروع اولين سرما و يخبندان بوته‌هاي آن را سرمازده و برگ‌ها در حالت سبزي پلاسيده و خراب مي‌شوند. در فصل بهار ريزوم هاي اختر را درآورده و بهتر است همان زمان ريزومها جدا شوند و سپس كاشته شوند. (قسمتي از ريزوم اختر به همراه يك يا چند جوانه) بايد ساقه اختر را از خاك بيرون آورده و دم هاي آن را از سطح زمين بريده ريشه هاي بوته را كه ساقه زيرزميني گوشتي است در معرض هوا قرار داد تا رطوبت زيادي خود را از دست بدهد و سه روز آن‌ها را در محلي سايه و هواگير قرار دهيد سپس آن‌ها را در زيرزمين يا انبار خشك كه محفوظ از يخ زدن باشد زير ماسه خشك بگذاريد.

خواص گل اختر به طور خلاصه عبارتند از:  درمان سوزاك، قطع بدون دليل عادت ماهانه، خون ريزي بيني، جمع شدن آب زير پوست، از بين بردن ورم، تصفيه خون، ادرارآور تب و تعريق بدن.

براي خريد بذر گل اختر و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/11/13 ساعت: ۱۳ توسط:zerafatcom :